کد مطلب:67599 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:362

حدیث غدیر در روایت فاطمه ها











چنان كه اشاره شد یكی از نكات بسیار جالب توجه در نقل حدیث غدیر، روایت آن از طریق سندی است كه ویژگی آن در نقل حدیث غدیر، منحصر به فرد است و نشان دهنده عنایت خاصی است كه در خانواده امامان شیعه(ع) به نقل این حدیث با حفظ سلسله سند وجود داشته است. یك ویژگی این روایت این است كه راویان آن همه از بانوان ارجمند و از خاندان اهل بیت(ع) اند. ویژگی دیگر این كه در تمام سند نام بانوانی كه از عمّه خویش روایت می كنند «فاطمه» است.

ویژگی سوّم این كه همه راویان، روایت را از «عمّه» خویش نقل می كنند تا به ام كلثوم، دختر فاطمه زهرا(س) می رسد و او نیز گفته مادرش فاطمه(س) را نقل می كند. دیگر اینكه این روایت در یكی از كتابهای اهل سنت آمده است و با بیست واسطه به پیامبر اكرم(ص) می رسد و در سلسله مشایخ صاحب كتاب نیز یكی از بانوان اهل فضل به نام «زینب» و با كنیه «ام محمد» دختر احمد بن عبدالرحیم، اهل بیت المقدس قرار گرفته است. در برخی منابع شیعی روایتی در فضل امیرالمؤمنین(ع) و شیعیان حضرت(ع) با همین سند و البته با افزایش یك «فاطمه» دیگر آمده است كه متن آن را نیز در پایان خواهیم آورد.

نكته دیگر در سند این حدیث این است كه آخرین راوی این حدیث از خاندان اهل بیت(ع) كه روایت را برای شخصی به نام «بكر بن احمد»، نقل كرده است، سه نفر از دختران امام موسی بن جعفر(ع) از جمله «فاطمه» هستند كه ظاهراً همان فاطمه معصومه(س) است و این از معدود روایاتی است كه حضرت معصومه(س) آن را روایت كرده است. وامّا متن روایت: